kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

موقعیت‌شناسی 

 
 
فرشاد رضایی‌دوست
هادی حجازی‌فر با ساخت موقعیت مهدی نشان داد که هنوز هم در فضای این جامعه می‌توان فیلمی ‌در حوزه دفاع مقدس ساخت و مخاطب را هم به‌دست آورد. این را می‌توان در نتایج آرای مردمی مشاهده کرد که شاید کمتر کسی قبل از شروع جشنواره فجر تصور می‌کرد یک فیلم دفاع مقدسی بتواند امتیاز بالایی از مخاطب بگیرد.
مهم‌ترین شاخصه «موقعیت مهدی» به اندازه بودن و موقعیت‌شناسی عالی در پرداختن به شخصیت است.کاری که ‌هادی حجازی‌فر در اولین تجربه کارگردانی خود با پرده پرده کردن فیلم و به اصطلاح اپیزودیک کردن آن توانست روایت فیلم را در قله نگه دارد و مانع از فرود‌های فیلم و خستگی مخاطب شود. همچنین یکی از جذابیت‌های این فیلم توجه ویژه کارگردان به جغرافیای فیلم است که کاملاً باعث شده تا مخاطب دیالوگ‌ها و اتفاقات را با تمام وجود حس کند.
البته این نکته را نمی‌توان کتمان کرد که نهادهای انقلابی مانند بنیاد فرهنگی روایت فتح با انتخاب درست و بجا در مورد حمایت از یک فیلم علاوه‌بر تأثیرگذاری بر جامعه که اثرات بسیار مثبتی را خواهد داشت، بیشتر در مسیر رسالت خود قدم خواهند گذاشت.
در پایان باید گفت این سخن رهبر معظم انقلاب که «شما [سینماگران] می‌توانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملىِ خود بار بیاورید» نشان از اهمیت مقوله سینما در ‌تربیت نسل آینده جامعه دارد. به‌نظر  می‌رسد موقعیت مهدی توانسته به خوبی به این نکته عمل کند.